Plasma τέλος, επισήμως κι ανεπιστρεπτί

Είναι το είδος της είδησης που... "βλέπαμε να έρχεται" για χρόνια ολόκληρα και, με κάποιο μαγικό τρόπο, σε κάθε τεχνολογική "σεζόν" κατόρθωνε να "παίρνει παράταση" ώστε να μην επισημοποιείται. Αυτή τη φορά, ωστόσο, η κατάσταση δείχνει μη αναστρέψιμη: πηγές μέσα από την Panasonic, τις οποίες επιβεβαιώνουν τόσο οι ΕΕTimes όσο και το πρακτορείο Reuters, η ιαπωνική εταιρεία στο τέλος του τρέχοντος οικονομικού της έτους θα σταματήσει την κατασκευή νέων τηλεοράσεων τεχνολογίας plasma. Οι αναφορές αυτές τοποθετούν, με άλλα λόγια, την έξοδο της Panasonic από την κατηγορία αυτή έως το τέλος Μαρτίου του 2014. Από εκείνο το σημείο και μετά η εταιρεία θα εξαντλήσει τα αποθέματά της και θα συνεχίσει για κάποιο σεβαστό χρονικό διάστημα να υποστηρίζει την πελατειακή της βάση σε θέματα service, αλλά νέες τηλεοράσεις plasma δεν θα φέρει ξανά στην αγορά. Στο Αθηνόραμα Digital είναι γνωστή η... αδυναμία που έχουμε στις τηλεοράσεις plasma από την πρώτη ημέρα λειτουργίας μας. Είχαμε εξηγήσει από πολύ νωρίς για ποιούς λόγους θεωρούμε αυτήν την τεχνολογία προβολής ανώτερη από τις LCD/LED LCD (και σίγουρα καταλληλότερες για το σινεφίλ κοινό), είχαμε υπογραμμίσει για ποιούς (πλαστούς) λόγους δεν σημείωναν πωλήσεις υψηλότερες του ανταγωνισμού, είχαμε εκδηλώσει και τον προβληματισμό μας για το γεγονός ότι οι κατασκευαστές τα τελευταία χρόνια δεν είχαν επιδιώξει αρκετά να βελτιώσουν με άλλες τεχνολογίες την ποιότητα εικόνας που οι plasma προσέφεραν. Είχαμε την ελπίδα πως, μετά από την απόσυρση της Pioneer από τη συγκεκριμένη κατηγορία και τη "συνταξιοδότηση" των θρυλικών Kuro, η Panasonic θα "κρατούσε τη σημαία των plasma ψηλά" για πολύ πολύ καιρό. Η ιαπωνική εταιρεία δεν μας διέψευσε: από τις αρχές του 2009 έως το Μάρτη του 2014 το χρονικό διάστημα δεν είναι λίγο. Σε αυτά τα 5 χρόνια η Panasonic παρουσίαζε όλο και καλύτερες τηλεοράσεις plasma, με τις φετινές VT65 και ZT60 να εξισώνονται επιτέλους με τις μέχρι πρότινος αξεπέραστες Kuro στην απόδοση του μαύρου. Όμως φαίνεται πως ήλθε το πλήρωμα του χρόνου για την απόσυρσή της από αυτήν την κατηγορία όχι μόνο επειδή υπάρχουν πλέον τεχνολογίες που στοχεύουν υψηλότερα από τις plasma σε ποιότητα εικόνας, όπως η OLED, αλλά και επειδή ο πρόεδρος της Panasonic, ο Kazuhiro Tsuga, δεδηλωμένα "δεν βλέπει λόγο ύπαρξης στις plasma". Πόσο μάλλον λόγο να συνεχίσει να αιμορραγεί οικονομικά η εταιρεία του εξαιτίας τους. Τα σημάδια και οι ψίθυροι είχαν έλθει, φυσικά, πολύ νωρίτερα. Από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους είχαμε εκφράσει τη γνώμη πως η τεχνολογία plasma δεν έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά της. Ενάμισι μήνα αργότερα κυκλοφόρησαν στο Web οι πρώτες φήμες για αποχώρηση της Panasonic από την κατηγορία. Και ενώ μετά την "ευθανασία" των Kuro φαινόταν πως οι plasma ίσως να έβρισκαν άλλο κοινό στο οποίο θα μπορούσαν να απευθυνθούν - αυτό που θα πλήρωνε ένα λογικό ποσό χρημάτων για πολλών ιντσών διαγώνιο σε μία τηλεόραση - ή πως η εικόνα 3D ενδεχομένως θα βοηθούσε στην επιβίωσή τους, η περασμένη χρονιά ουσιαστικά "σφράγισε" τη μοίρα τους... τουλάχιστον όσον αφορά στην Panasonic. Το τμήμα τηλεοράσεών της επιβάρυνε με απώλειες 1 δις δολαρίων τον προϋπολογισμό της εταιρείας, "πληγή" που αποδόθηκε εξ ολοκλήρου στις plasma. Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital ίσως απορούν με το γεγονός ότι συνδέουμε άρρηκτα την έξοδο της Panasonic από τις τηλεοράσεις plasma και τη "συνταξιοδότηση" της τεχνολογίας αυτής. Το ποσοστό εκείνο του κοινού που παρατηρούσε, ωστόσο, τί κάνουν οι άλλες δύο εταιρείες που υποστήριζαν την προβολή plasma, δηλαδή οι Samsung και LG, δεν έχει τέτοιες απορίες: οι Κορεάτες και των δύο εταιρειών απέτυχαν οικτρά να εξελίξουν την ποιότητα εικόνας στις δικές τους plasma, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους την τελευταία τριετία μόνο στην προσθήκη λειτουργιών Smart TV και νέων... περιβλημάτων στα μοντέλα τους. Ολοφάνερα δεν είχαν την διάθεση ή/και τη δυνατότητα να κάνουν κάτι παραπάνω. Σε έρευνα και ανάπτυξη είχε επενδύσει μόνο η Panasonic, εξ ου και η πρακτική "συνταξιοδότηση". Μοντέλα plasma μπορεί ή μπορεί να μην παρουσιάσουν οι Samsung και LG στην έκθεση CES του Ιανουαρίου αλλά - μεταξύ μας - δεν έχει πλέον καμία σημασία. Το τέλος του δρόμου είναι πια όχι απλώς ορατό, αλλά.... εδώ. Αντίο, plasma. Ας ελπίσουμε οι τηλεοράσεις OLED ν' αποδειχθούν ανάξιες διάδοχοί σας... και το marketing να είναι δικαιότερο με αυτές απ' ότι με σας. Λέμε τώρα! Κώστας Φάρκωνας kfarkonas@athinorama.gr

Πηγή