International Engine of the Year 2013: Τρεις κύλινδροι, ένας -ακόμη- τίτλος

Όπως κάθε χρονιά, έτσι και φέτος 87 δημοσιογράφοι του ειδικού Τύπου από 37 διαφορετικά σημεία του πλανήτη συγκεντρώθηκαν με σκοπό την ανάδειξη του καλύτερου κινητήρα για το 2013.

Για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο τίτλος παρέμεινε στα "χέρια" του τρικύλινδρου κινητήρα βενζίνης της Ford, o οποίος συνδυάζει την τεχνολογία του άμεσου ψεκασμού καυσίμου με έναν υπερσυμπιεστή καυσαερίων, αποδίδοντας από μόλις 999 κ.εκ. έως και 125 ίππους

Το συγκεκριμένο μοτέρ, που για πρώτη φορά τοποθετήθηκε στο Ford Focus, απέσπασε 479 βαθμούς, αφήνοντας δεύτερο με 408 βαθμούς τον TSI κινητήρα των 1,4 λίτρων της VW με το σύστημα αδρανοποίησης κυλίνδρων.

Στην τρίτη θέση, με 247 βαθμούς, βρέθηκε ο δίλιτρος, υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας της BMW, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν ο επίπεδος κινητήρας άμεσου ψεκασμού της Porsche χωρητικότητας 2,7 λίτρων και το δωδεκακύλινδρο σύνολο της Ferrari F12 Berlinetta.

Νέος κινητήρας της χρονιάς - Volskwagen 1.4 TSI ACT

Το σύστημα που του επιτρέπει να αδρανοποιεί -υπό συγκεκριμένες συνθήκες- τους δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους του ήταν αυτό που χάρισε στον TSI κινητήρα των 1,4 λίτρων της Volkswagen τον τίτλο του "νέου κινητήρα της χρονιάς". Να σημειώσουμε ότι ο TSI κινητήρας των 1,4 λίτρων επέστρεψε 22 κιλά ελαφρύτερος σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του, ενώ παρά τους 140 ίππους και τα 250 Nm ροπής, η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν ξεπερνά τα 5,2 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 119 γρ./χλμ.

"Πράσινος" κινητήρας της χρονιάς - FIAT TwinAir CNG

Η φιλικότητα προς το περιβάλλον αποτέλεσε το κριτήριο επιλογής στη συγκεκριμένη κατηγορία του θεσμού. Έστω και δύσκολα ο δικύλινδρος κινητήρας της Fiat χωρητικότητας 875 κ.εκ. στην έκδοση φυσικού αερίου κατάφερε να επικρατήσει εκείνου του συνόλου που συναντάμε στα ηλεκτροκίνητα Chevrolet Volt και Opel Ampera.

To δικύλινδρο και αποκλειστικά υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας αποδίδει στην έκδοση CNG 80 ίππους και 140 Nm ροπής, πληροί ήδη τις προδιαγραφές εκπομπής ρύπων EU6 και καταναλώνει 3,1 λίτρα/100 χλμ. με αποτέλεσμα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα να μην ξεπερνούν τα 86 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.

Κινητήρας επιδόσεων της χρονιάς / Κινητήρας της χρονιάς πάνω από 4,0 λίτρα - Ferrari V12

O νόμος του ισχυρού ανέδειξε ως τον καλύτερο κινητήρα επιδόσεων της χρονιάς το δωδεκακύλινδρο μοτέρ που εφοδιάζει τη Ferrari F12 Berlinetta. O V12 των 6,3 λίτρων αποδίδει 740 ίππους και 690 Nm ροπής, έχοντας μειώσει έως και 30% τις ενεργειακές του απαιτήσεις. Συγκεκριμένα, η μέση τιμή της κατανάλωσης φτάνει τα 15 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 350 γρ./χλμ.

Κινητήρας της χρονιάς έως 1,0 λίτρο - Ford 1.0 EcoBoost

Χωρίς ουσιαστικό αντίπαλο, ο τρικύλινδρος κινητήρας της Ford δεν δυσκολεύτηκε να κατακτήσει έναν ακόμα τίτλο, επικρατώντας με χαρακτηριστική άνεση στην κλάση του. Αποδίδοντας έως και 125 ίππους από μόλις 999 κ.εκ., το εν λόγω μοτέρ διαθέτει άμεσο ψεκασμό καυσίμου, υπερσυμπιεστή καυσαερίων, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, ιμάντα χρονισμού βυθιζόμενο σε λάδι ώστε να μην απαιτείται αντικατάσταση, μεταβλητό κύκλωμα ψύξης που επιτρέπει την ταχύτερη επίτευξη της επιθυμητής θερμοκρασίας, μεταβλητή χωρητικότητα αντλίας λαδιού και, έκκεντρα τοποθετημένο, στροφαλοφόρο άξονα που εκμηδενίζει τον θόρυβο και τον κραδασμό.

Κινητήρας της χρονιάς 1,0 έως 1,4 λίτρα - Volkswagen 1.4 TSI

Ένας κινητήρας που μέχρι σήμερα έχει αποσπάσει 11 βραβεία αναδείχθηκε πρώτος στην κατηγορία που περιλαμβάνει μοτέρ χωρητικότητας από 1,0 έως 1,4 λίτρα. Ο λόγος για τον 1.4 TSI κινητήρα της Volkswagen, ο οποίος με τη βοήθεια δύο υπερσυμπιεστών –ενός μηχανικού και ενός καυσαερίων- αποδίδει 180 ίππους.

Το συγκεκριμένο μοτέρ αποτελεί την κινητήρια δύναμη του VW Polo GTI, ενώ συναντάται και σε αντίστοιχες προτάσεις του γερμανικού ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως το Seat Ibiza και η Skoda Fabia. Χαρακτηριστικό δείγμα της κυριαρχίας του ομίλου VW στη συγκεκριμένη κατηγορία αποτελεί το γεγονός ότι και τις επόμενες τρεις θέσεις της κατάταξης καταλαμβάνουν προτάσεις που προέρχονται από την "οικογένεια" των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων βενζίνης άμεσου ψεκασμού TSI.

Κινητήρας της χρονιάς 1,4 έως 1,8 λίτρα - MINI/PSA Group 1.6T

Ο κινητήρας που προέκυψε από τη συνεργασία του ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών PSA με τη ΜΙΝΙ φιγουράρει στην πρώτη θέση της κατηγορίας του. Παρά τη χωρητικότητα των 1.598 κ.εκ., συνδυάζοντας την τεχνολογία του άμεσου ψεκασμού καυσίμου με έναν υπερσυμπιεστή καυσαερίων μεταβλητής γεωμετρίας, η μέγιστη τιμή της ισχύος του φτάνει τους 218 ίππους. Ανάμεσα στα προηγμένα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου κινητήρα περιλαμβάνεται και ο μεταβλητός έλεγχος στο βύθισμα και στον χρονισμό των βαλβίδων.

Κινητήρας της χρονιάς 1,8 έως 2,0 λίτρα - BMW 2.0 TwinPower Turbo

Στην BMW ανήκει ο τίτλος για τον καλύτερο κινητήρα της χρονιάς στην κατηγορία που ουσιαστικά απαρτίζεται από δίλιτρες προτάσεις. Ο τεχνολογίας twin power turbo κινητήρας βενζίνης της βαυαρικής φίρμας χρησιμοποιεί έναν twin scroll υπερσυμπιεστή καυσαερίων, ενώ στον άμεσο ψεκασμό καυσίμου θα πρέπει να προσθέσουμε, το Valvetronic (μεταβλητό βύθισμα βαλβίδων) και το διπλό Vanos (μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων). Στην ισχυρότερη εκδοχή του ο δίλιτρος κινητήρας της BMW αποδίδει 245 ίππους και 350 Nm ροπής, ενώ στο αντίθετο άκρο και ειδικότερα στην έκδοση sDrive18i η απόδοσή του περιορίζεται στους 156 ίππους και τα 240 Nm ροπής.

Κινητήρας της χρονιάς 2,0 έως 2,5 λίτρα - Audi 2.5 TFSI

Η πιο απρόβλεπτη κατηγορία του θεσμού με οκτώ διαφορετικούς νικητές τα τελευταία 11 χρόνια είναι αυτή των κινητήρων με χωρητικότητα από 2,0 έως 2,5 λίτρα. Το 2013, η μάχη ανάμεσα στον κινητήρα diesel της Mazda των 2,2 λίτρων τεχνολογίας Skyactiv και στον πεντακύλιδνρο κινητήρα βενζίνης της Audi των 2,5 λίτρων κρίθηκε στα σημεία, αναδεικνύοντας νικητή της κατηγορίας τον δεύτερο.

O ΤFSI των 2,5 λίτρων συναντάται στις κορυφαίες προτάσεις της Audi, αποδίδοντας με την βοήθεια ενός υπερσυμπιεστή έως και 360 ίππους. Αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την τεχνολογία του άμεσου ψεκασμού καυσίμου, υπόσχεται χαμηλή κατανάλωση καυσίμου που στην περίπτωση του TT RS δεν ξεπερνά τα 9,2 λίτρα/100 χλμ. (μέση τιμή).

Κινητήρας της χρονιάς 2,5 έως 3,0 λίτρα - Porsche 2.7 Flat-six

Την απόλυτη κυριαρχία του εξακύλινδρου, διπλά υπετροφοδοτούμενου κινητήρα της BMW αμφισβητεί μετά από οκτώ χρόνια ο επίπεδος κινητήρας βενζίνης που εφοδιάζει τις νέες Porsche Boxster και Cayman. O "flat-six" των 2,7 λίτρων αποδίδει έως και 275 ίππους, διαθέτοντας -μεταξύ άλλων- σύστημα άμεσου ψεκασμού, μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων, ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης θερμότητας, σύστημα ανάκτησης ενέργειας και start&stop.

Κινητήρας της χρονιάς 3,0 έως 4,0 λίτρα - McLaren V8 3.8

H σκυτάλη από τον V8 κινητήρα της Ferrari 458 περνά σε ένα εξίσου εντυπωσιακό supercar και ειδικότερα στο οκτακύλινδρο και αποκλειστικά υπερτροφοδοτούμενο σύνολο της McLaren MP4-12C. Με χωρητικότητα 3,8 λίτρων και ξηρό κάρτερ, ο αλουμινένιος V8 κινητήρας της McLaren αποδίδει 625 ίππους και 600 Nm ροπής, επιτρέποντας στο βρετανικό υπερ-αυτοκίνητο να επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 3,1 δευτερόλεπτα.

Παρά τις εκρηκτικές επιδόσεις, η μέση τιμή της κατανάλωσης καυσίμου δεν ξεπερνά, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, τα 11,7 λίτρα/100 χλμ. και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα τα 279 γρ./χλμ.

Πηγή