Επίσημη πρώτη για την BMW i3

Αξίζει αρχικά να γίνει μια διευκρίνιση επί προσωπικού. Μου αρέσουν τα πολλά κυβικά, οι μεγάλες ιπποδυνάμεις, οι μελωδικοί κινητήρες και βέβαια λατρεύω τα μοντέλα της σειράς M της BMW. Ενδεχομένως λοιπόν να μην είμαι το κατάλληλο άτομο για να κρίνει το i3.
Από την άλλη πλευρά, περίμενα με μεγάλη αγωνία αυτή τη γνωριμία και η όρεξη ήταν αντίστοιχη με ενός μοντέλου της σειράς M! Γιατί; Έχω ενθουσιαστεί με το γεγονός πως το i3 έχει φτιαχτεί από το 0 και, όντας αμιγώς ηλεκτρικό, πιστεύω πως θα αποτελέσει το άμεσο μέλλον στην αυτοκίνηση. Σε αυτό συνηγορούν και οι 10.000 προπαραγγελίες που έχει δεχθεί η BMW πριν φτάσει το μοντέλο στις εκθέσεις αυτοκινήτου. Η BMW έχει επενδύσει δισεκατομμύρια γι’ αυτό το μοντέλο και προσωπικά μου αρέσει να βλέπω εταιρείες να ρισκάρουν και τελικά να δημιουργούν κάτι εντελώς νέο. Κλείνει η διευκρίνιση.
 

Το όλο concept αποπνέει φρεσκάδα και θετική ενέργεια. Η BMW δημιούργησε ουσιαστικά μια νέα εταιρεία που ασχολείται με τα μοντέλα i και που είναι γεμάτη νέες ιδέες και αντιλήψεις. Αυτό φάνηκε από την παρουσίαση που μας έγινε πριν οδηγήσουμε το μοντέλο και που ομολογουμένως δεν έμοιαζε με καμία άλλη στο παρελθόν.
 

Ο κόσμος που αγοράζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αναζητά κάτι μοντέρνο και διαφορετικό και όχι κάτι που να βασίζεται σε ένα ήδη υπάρχον μοντέλο. Με αυτό στο μυαλό, οι άνθρωποι της BMW σχεδίασαν και υλοποίησαν κάτι μοντέρνο χωρίς φραγμούς, χωρίς περιορισμούς που να απευθύνεται σε αυτό το κοινό και το πέτυχαν. Ταυτόχρονα δεν στάθηκαν μόνο στο προϊόν αλλά το περικύκλωσαν με υπηρεσίες και εφαρμογές που δεν έχουμε δει ποτέ ξανά στον χώρο του αυτοκινήτου. Τέλος, από τις απαντήσεις που πήραμε σε ερωτήσεις, ήταν προφανές πως δεν έχουν αφήσει κανένα ζήτημα άλυτο. Θα σας αναφέρουμε σαν παράδειγμα την εφαρμογή για smartphone που μας δίνει τη δυνατότητα να βλέπουμε πόσο φορτισμένη είναι η μπαταρία του αυτοκινήτου μας, όταν για παράδειγμα το έχουμε αφήσει να φορτίζει, αλλά και η δυνατότητα να προθερμάνουμε την καμπίνα πριν φύγουμε για μια διαδρομή!
 

Η Ολλανδία δεν επελέγη τυχαία ως τόπος παρουσίασης. Εκεί έχουν ήδη κατασκευαστεί πολλοί σταθμοί επαναφόρτισης στους δρόμους οι οποίοι μάλιστα εμφανίζονται στο GPS του αυτοκινήτου. Πέρα από αυτό, υπάρχει ένδειξη στο GPS για το αν είναι διαθέσιμοι για να φορτίσουμε το αυτοκίνητό μας. Σε αυτούς η χρέωση γίνεται μέσω πιστωτικής κάρτας και σε 30 λεπτά φορτίζουν την μπαταρία στο 80%. Από εκεί και πέρα, η BMW δίνει ένα τροφοδοτικό, παρόμοιο με αυτό που φορτίζουμε το laptop μας, και το οποίο μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε σε οικιακή πρίζα για την επαναφόρτιση.
 

Το i3 είναι ένα αυτοκίνητο κυρίως για αστική χρήση. Έρευνες δείχνουν πως κατά μέσο όρο ένας εργαζόμενος διανύει περίπου 50 km τη μέρα για να πάει στη δουλειά του. Το i3 έχει διαθέσιμη αυτονομία 160 km, ενώ με προσεκτική οδήγηση αυτό μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 200 km. Είναι προφανές πως αυτή η αυτονομία φτάνει και περισσεύει για σχεδόν τρεις μέρες. Σε συνδυασμό με τη δυνατότητα ενδιάμεσης επαναφόρτισης στη δουλειά ή σε σταθμούς, είναι προφανές πως υπάρχει η δυνατότητα για αρκετά km μέσα σε μια μέρα. Να σημειώσουμε πως στη χώρα μας σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα φτιαχτούν σταθμοί επαναφόρτισης σε κεντρικά σημεία, σε εμπορικά κέντρα και σε άλλα σημεία.
 

Αφού λύσαμε τον σκόπελο της αυτονομίας, ήρθε η ώρα να γνωριστούμε με το i3. Βλέποντάς το από έξω, το βέβαιο είναι πως δεν το μπερδεύεις με τίποτα άλλο. Έχει χαρακτήρα και η φιλοσοφία σχεδίασής του είναι να δείχνει μοντέρνο και φουτουριστικό αντίστοιχα με την τεχνολογία που κουβαλάει μέσα του. Το αποτέλεσμα κρίνεται μόνο ως πετυχημένο. Δίνοντας έμφαση στην αστική χρήση είναι ψηλό, έχει μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και μια πολυμορφική αύρα. Ιδιαίτερη και η επιλογή των πορτών που ανοίγουν αντικριστά δίνοντας την ψευδαίσθηση του δίπορτου. Εντυπωσιακοί και οι τροχοί, που είναι 19 in με ελαστικά πλάτους μόλις 155 mm. Συνολικά, το i3 πιστεύουμε ότι είναι ό,τι πιο κοντινό σχεδιαστικά κυκλοφορεί στους δρόμους με τα φουτουριστικά πρωτότυπα που βλέπουμε στις εκθέσεις αυτοκινήτου. Πολλές φορές ένα εντυπωσιακό σχήμα “νερώνεται” όταν φτάνει στην παραγωγή. Στην BMW όμως ήθελαν να τολμήσουν σε όλους τους τομείς και όχι μόνο στα μηχανικά μέρη.
 

Στο εσωτερικό διατηρείται η μοντέρνα λογική του εξωτερικού. Μπορεί να χρησιμοποιούνται κάποιοι διακόπτες από τα υπόλοιπα συμβατικά μοντέλα της BMW, αλλά οι ομοιότητες σταματούν εκεί. Μοντέρνες τολμηρές γραμμές, μεγάλη οθόνη κεντρικά και πίσω από το τιμόνι, μοντέρνα υλικά που σε πολλές περιπτώσεις είναι ανακυκλωμένα καθώς και όμορφα και ανατομικά καθίσματα. Ένα από τα πιο ευφάνταστα εσωτερικά με πολύ καλή εργονομία που ξεχωρίζει από κάθε άλλο μοντέλο που κυκλοφορεί. Όπως και το εξωτερικό, αποπνέει μια φρεσκάδα και δείχνει βγαλμένο από το μέλλον.
 

Λίγο πριν κλείσουμε την πόρτα και ξεκινήσουμε, το μάτι μας πέφτει στο μαρσπιέ. Τεχνηέντως είναι χωρίς επένδυση ώστε να φαίνεται πως είναι από carbon. Φαίνεται άψογα φτιαγμένο και είναι πραγματικά ένα έργο τέχνης. Δεν είναι όμως μόνο το μαρσπιέ από αυτό το εξωτικό υλικό αλλά όλο το πλαίσιο, συντελώντας στον περιορισμό του βάρους. Το i3 είναι αυτή τη στιγμή το πιο προσιτό μοντέλο παραγωγής με πλαίσιο από carbon.
 

Η μεγάλη στιγμή ήρθε. Στην αρχή δείχνουμε σαστισμένοι περιμένοντας πως ακόμα και ο τρόπος οδήγησής του θα είναι διαφορετικός. Ωστόσο οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν είναι οι αντίστοιχες ενός αυτόματου μοντέλου. Πίσω και δεξιά από το τιμόνι, στον κάπως άβολα τοποθετημένο μοχλοδιακόπτη, πατάμε το μπουτόν με την ένδειξη Start και το i3 είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Μην περιμένετε ήχο από κινητήρα, μιας και οι ηλεκτροκινητήρες δεν ακούγονται. Επιλέγουμε το D και αφήνουμε το γκάζι. Σε αντίθεση με τα συμβατικά αυτόματα, το i3 δεν ξεκινά αν δεν πατήσουμε το γκάζι. Πατώντας η απόκριση είναι άμεση, ίσως περισσότερο από όσο περιμέναμε. Στο πάτημα του φρένου είναι και εδώ πολύ άμεση η απόκριση, ενώ και το σύστημα διεύθυνσης είναι πολύ γρήγορο. Αυτή η αίσθηση κάνει το i3 να δείχνει ελαφρύ και ευέλικτο. Στην αρχή είμαστε επιφυλακτικοί και προσπαθούμε να μαζέψουμε όσο περισσότερες πληροφορίες μπορούμε, μέσω των αισθήσεων, για το νέο αυτό δημιούργημα. Η πρώτη διαπίστωση είναι πως ο κινητήρας έχει μεταξένια λειτουργία αλλά και πως δίνει ανέλπιστα γρήγορη αίσθηση. Αν μάλιστα ο οδηγός είναι απαιτητικός και πατήσει τέρμα το γκάζι, θα μείνει άφωνος από το πόσο γρήγορα πιάνει τα 100km/h. Η αίσθηση είναι μοναδική, μιας και υπάρχει μια συνεχής και αθόρυβη ροή επιτάχυνσης που δεν συναντάμε σε συμβατικά μοντέλα. Μόνα τα κιβώτια CVT μπορούν να πλησιάσουν αλλά εκεί η έντονη επιτάχυνση συνήθως συνοδεύεται από πολύ υψηλό θόρυβο.
 

Εθισμένοι από τη λειτουργία του κινητήρα σε κάθε ευκαιρία πατούσαμε βαθιά το γκάζι ώστε να βιώσουμε αυτή τη μοναδική αίσθηση επιτάχυνσης. Παρά τους στενούς τροχούς, η δύναμη περνά στον δρόμο πολύ αποτελεσματικά ειδικά στην ευθεία. Αν πάλι πατήσετε πολύ γκάζι με στριμμένους τους τροχούς, θα επέμβουν τα ηλεκτρονικά μιας και η ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα είναι πολύ και άμεση. Μένει βέβαια να δούμε τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου και στους γλιστερούς ελληνικούς δρόμους. Ο λόγος όμως που το i3 σε ωθεί να το πας σβέλτα δεν είναι μόνο ο κινητήρας. Είναι και ο συνδυασμός πλαισίου και ανάρτησης που παίζει τον ρόλο του. Το πρώτο είναι πολύ άκαμπτο και αυτό φαίνεται και από την ανυπαρξία μικροτριγμών, ενώ η ανάρτηση είναι άψογα ρυθμισμένη, με αποτέλεσμα οι κλίσεις στις στροφές να είναι περιορισμένες, την ίδια στιγμή που η άνεση είναι σε κορυφαίο επίπεδο. Κάτι που θέλει μια συνήθεια από την πλευρά του οδηγού είναι η έντονη επιβράδυνση του αυτοκινήτου μόλις αφήσουμε το γκάζι σε μικρές ταχύτητες. Αυτό γίνεται για να φορτιστεί η μπαταρία, αλλά πολλές φορές βλέποντας ένα σταματημένο αυτοκίνητο μπροστά μας αφήναμε νωρίτερα το γκάζι, με αποτέλεσμα να πρέπει να το ξαναπατήσουμε για να το φτάσουμε. Ωστόσο στο τέλος της ημέρας είχαμε αρχίσει να το συνηθίζουμε, οπότε ο κανονικός κάτοχος θα προσαρμοστεί εξίσου γρήγορα.
 

Στον ανοιχτό δρόμο το i3 ήταν μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Οι συνθήκες μας επέτρεψαν να πάμε μέχρι 130 km/h. Σε αυτές τις ταχύτητες είναι πολύ σταθερό και πολύ αθόρυβο. Μαζί του θα μπορούσαμε να γυρίσουμε όλη την Ευρώπη, μιας και όλη η εικόνα είχε την γνώριμη ποιότητα κύλισης μιας BMW.

Η αλήθεια είναι ότι υπήρξαν στιγμές που δεν κινηθήκαμε με σκοπό την οικονομία στην μπαταρία, ενώ και η οδήγηση στον ανοιχτό δρόμο έπαιξε τον ρόλο της. Συνολικά διανύσαμε 110 km και μας απέμεναν ακόμα 10 km. Αυτό είναι ένα σημείο που θα πρέπει να συνηθίσει ο οδηγός μιας και, αν το παρακάνει, θα πρέπει να ψάχνει για σταθμό ανεφοδιασμού. Με γνώμονα την προσεκτική οδήγηση αλλά και το καθαρά αστικό περιβάλλον, οι τιμές που ανακοινώνει η BMW και φτάνουν σε αυτονομία μέχρι τα 200 km δεν είναι απίθανες.
 

Το i3 ήταν μια αποκάλυψη. Το περιμέναμε καλό αλλά ήταν ακόμα καλύτερο. Είναι μια πολύ προσεγμένη κατασκευή, στα επίπεδα που μας έχει συνηθίσει η BMW, και ένα πολύ ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Διαθέτει πολύ καλή συμπεριφορά, πολύ καλή ποιότητα κύλισης, καλούς χώρους για τέσσερις επιβάτες και βέβαια μοναδική σχεδίαση και μηχανικά μέρη. Με βάση την εισαγωγή, μπορεί να φανεί παράξενο αλλά το i3 θα το αγοράζαμε. Περάσαμε μαζί του μια υπέροχη μέρα ενώ μας εντυπωσίασε η ολοκληρωμένη προσέγγιση των ανθρώπων της BMW. Στα μέσα Νοεμβρίου θα γίνει η επίσημε παρουσίαση στην Ελλάδα, οπότε αυτό που περιμένουμε είναι να οδηγήσουμε το i3 στην Ελλάδα!

Πηγή